FUST ILI KO DRUGI ?

FUST ILI KO DRUGI ?
– Reportaža –

FUST (pg@fust.ch) je jedno veliko trgovačko preduzece cele Švajcarsje, moguće privatno. Trguje industrijskom robom. Pošto živim u Ženevi, ja sam imao posla sa ogrankom u Ženevi ovog preduzeća. Kupio sam kod njih mnoge stvari, pa i peralnu za veš. Platio uredno kesh i peralnu i, aktom kupo-prodaje, njeno osiguanje za određene godine.
Ovih dana meseca maja stiže mi od FUSTA jedna opomena (Rappel), koja nosi datum 07.04.2015. Obična stvar ovde u Ženevi, bar u mom slučaju: dolaze mi pisma sa čitavim mesecom zakašnjenja. Pošta ne udara svoj pečat na koverat kad mi se to pismo predaje. Na koverat nema uopšte nikakav pečat. Što mislite, slučajno je ovo?! Nije ovo saradnja pošte sa ovim preduzećima, koja falsifikuju datum slanja svojih pisama, faktura, računa, kako li se to može prevesti na naš jezik?! I zašto se falsifikuje datun? ! Da bi se opravdala kazna, koja sledi posle rappela ?!
Na ovoj opomeni-rappel piše da sam fakturu od 140 franaka švajcarskih (frs) trebao da platim još 05.04.2015.
Ali kako FUST šalje opomenu-rappel pre slanja svoje potražnje?! Ili ju je poslao?! Tu piše da ju je poslao 01.03.2015., ali ja to nisam primio. Gde je ?!
Ovo nije prvi slučaj da mi se šalju opomene-rappeli, bez prethodnog obaveštenja! Od FUST-a je prvi slučaj, ali su mi u međuvremenu isto ovako slali opomene-rappele bez prethodnog obaveštenja i druga preduzeća, institucije, pa i državni organi. Čini mi se da sam o jednom takvom slučaju od državnih organa već pisao, dok mi je jedna zdravstvena institucija ovde u Ženevi ugrabila ništa manje već 520 frs upravo preko ovakvih opomena-rappela.
I pored toga, kako su sigurno videli i vide, ja sam i posle toga ostao živ i zdrav. Šta više, nastavio sasm i da pišem, pa i da objavljujem privatno moja dela. Ovo šišanje mojih mesečnih prihoda sigurno je imalo svoje posljedice, ali cilj, da mi se onemogući objavljivanje mojih dela, nije postignut. Ili nisu imali i nemaju taj cilj ?!
Pozvasmo odmah na telefon FUST da ga pitamo zašto traže od mene da platim tih 140 frs. Ne odgovaraju. Zazvonismo nekoliko puta i niko nam se ne javi. Sutradan ih opet pozvasmo. Opet ista stvar, ne odgovaraju. Prekosutra ih opet pozvasmo. Ovaj put digoše receptor telefona i, pošto saslušaše našu žalbu, rekoše nam da čekamo. I mi pričekasmo. Čekasmo i čekasmo. Prođoše ne samo minuti, već i desetine minuta. Niko da se javi, niti da zatvori telefon.
Tada se setismo da je ovo praksa mnogih preduzeća i institucija ne samo ovde, u Ženevi, već na sve strane Švajcaske. Desilo nam se više puta. Ostavili su nas da čekamo, dok nismo sami zatvorili telefon. Na ovaj način, izlažući nas trošku da plaćamo telefonski razgovor, koji se ne obavlja, pa nam se i ne rešava problem, oni nas primoraju da sami zatvorimo telefon. Vrhunac mislim je kad nam stave da slušamo i kojekakvu muziku, da se ne bismo dosadili čekajući njihovo javljanje.
Švajcarska je zemlja mnogo čega dobrog, sjajnog, za svaku pohvalu, ali i vrhunske bezobraznosti i cinizma, vrhunskih nepravdi, pa i zločina. Švajcarski buržuji su rafinirani. Oni te hrane i praznom kašikom.
Pošto ne rešismo problem preko telefona, odosmo u preduzeće gde smo kupili aparat za pranje veša i upitasmo ih šta je to, pokazujući im fakturu.
-Monsieur,- rekoše mi,- pa eto, tu jasno piše da “nous n’avons pas encore reçu votre paiement pour la prolongation de garantie »,- mi još nismo primili vašu uplatu za produženje garancije.
-Izvinite ali mi smo platili u redu sve, i peralnu i garanciju.
-Toj garanciji istekao je rok i vi treba da platite garanciju za narednu godinu.
-Pa zar se to mora platiti?! I svake godine ja moram platiti na ime garancije po 140 frs ?!
-Ne, ne, ne morate platiti. Garancija je vaša stvar. Ako hoćete.
-Pa kad je to moja stvar, zašto ste mi poslali rappel?! Na vama je samo da me potsetite da je mašini istekao rok garancije, a ne da mi šaljete rappel zato što neću da joj produžim garanciju !
-Ako nećete da produžite garanciju, ne morate, monsieur…
-Kad ne moram, zašto me motate ovakvim vašim potražnjama?! Zašto ne odgovarate odmah na telefon?! Zašto me primoravate da sa preko 80 godina starosti i tolikim bolestima izlazim iz kuće da bih razjasnio stvar?! Ili možda ovo činite da biste me odvojili od mog kompjutera, da bih se odmorio od pisanja?! Ili hoćete da se vi odmorite od čitanja mojih knjiga ?!
-Izvinite, molim vas, izvinite! Ako nećete da platite, ne morate. Možete tu fakturu pocepati.
-Ja ću je pocepati, ali da mi ne pošaljete drugi rappel sa kaznom ?!
-Ne, ne, nećemo vam slati drugi rappel.
-Da vidimo, gospođo !
Izađosmo iz dućana FUST-a noseći sa sobom strepnju šta će se desiti u buduće, da nam neće poslati rappel za kaznom što ga nismo platili u određenom roku – i mi, kako nam se to već više puta desilo, da nehotice ne platimo, uz druge faktue, i tu FUST-ovu fakturu ?!
Švajcarska je zemlja mnogih lepota i dobrota, buržuaske humanosti, milosrđa, ali je istovremeno načičkana i ovakvim ne samo nehumanim i nemilosrdnim, već i zločinačkim fakturama. Ili se to čini samo meni, i to – u znak njihove podrške mog stvaranja?! Ili nemamo posla sa FUST-om i samo sa Švajcarskom ?! Da možda ovde ne treba uključiti i Francusku, sa njenom izjavom preko lista L’HUMANITE da sam u Albaniji izdržao 20 godina zatvora “kao agent UDB-e”?! Da možda i oni, francuski buržuji i “komunisti” takvim lažima i falsifikatima protiv mene ne podržavaju moje stvaranje ?!
Blago meni sa njihovom podrškom ! E pa recite da na Zapadu nema demokratije ?!
Kaplan BUROVIĆ

Schreibe einen Kommentar

