У ПИТАЊУ ЈЕ БУДУЋНОСТ МЛАЂХ ГЕНЕРАЦИЈА

ПРЕДГОВОР:

О глобализацији сам писао, да не кажем, безброј пута али доста пута и то у свим њеним фасетама. Посебност овога текста је у томе да је указао још у то време прије 17 година на проблеме, глобализације и глобализма, који ће надолазити у неочекиваним димензијама што се, на жалост, потврђивало и потврдђује у својој суровој стварности од 1998. То упозорење на опасност од глобализма није малтене нико узимао за озбиљно као што се није узимало за озбиљно и кад сам га већ тада јавно критиковао као форму неоколонијализма која више личи на фашизам него на демократију. То је писано већ тада а ни за милиметра се нисмо померили на боље, напротив. Тај текст, писан прије 17 година говори много више о неспособности елите да благовремено решава проблеме него што се то примећује на први поглед а што потврђују и многобројна крвопролића; од бомбардовања Југославије, Ирака, Либије, Сирије и сад Украјине. Из те кинербетике неспособности, дасе закључити да свет неминовно срља у трећи светски рат ма колико на то зло човечанства, звано глобализам у ствари неоколонијализам, упозоравали. Овај чланак писан прије 17 година није мање актуелан у односу на данашње стање глобалног света па га изнова објављујем не би ли се коначно тргли и предузели одговарајуће мере како при УН тако и свим другим релевантним и меродавним институцијама света. – ДН

оргинал на немачком језику: http://stadtzeitung.luebeck.de/archiv/artikel/id/1130

.
У питању је будућност млађих генерација

Присуство разговору “диносауруса”

Гратске новине 03. март 1998

Са откуцајiмa срца једног тинајџера при посети првог му концерта, журио сам са својих 58 година у правцу тврђаве да би присуствовао јавној дискусији нобеловца Гинтер Граса и Егона Бара – у Либеку. Пред улазним вратима већ се скупила велика група заинтересованих. Од пријемне даме ми је речено да се ради о приредби за позване госте (Тој дами сам био познат по јавним дискусијама у којим сам критиковао НАТО, доводећи у питање оправданос НАТО постојања) Мојем разочарењу не беше краја. Тихе мисли су ме наводиле на помисао да то не би било у смислу “нашег Вили Бранда”. Ту ме овлада неко осећање које би могло бити познато само тинајџеру који се одлучио да посети претставу и поред свих препрека.

У том мом размишљању како да се превазиђу те све препреке искрсну је од некуд градоначелник у пратњи своје супруге. Он мора да је попут бљеска препознао моје дилеме, пружи ми руку у сусрет и узе ме са собом на “палубу брода”. (Морам признати да ме је градоначелник исто познавао из пројекта округлог стола основаног за помоћ настрадалим од неонацисточког атентата у Либеку а којег сам и ја био члан) ипак ме је тај гест градоначелника веома пријатно изненадио.

По повратку кући, упитала ме је моја супруга, дал ми није та ситуација била непријатна? Нисам знао због чега би то била. Како било да било ја се не кајем због тога, напротив ја сам веома задовољан да сам присуствовао тој приредби.

Желео бих да предлог господина Бара и господина Граса – да се оснује радна група, не падне у заборав. Стога се надам да ће бити организован састанак, да ће се навести права адреса или партнер за сарадњу. Због њиховог дугогодишњег искуства, очекивао сам од „диносауруса“ да ће презентовати идеје-смернице за орјентацију. – (Овде сад морам приметити да је и после 17 година све остало мртво слово на папиру).

После представе сам се питао; ако ови “диноссаурији”-како су то сами себе називали- нису у стању на своја собствена питања по питању орјентације да нађу одговоре како би онда то могли неискусни.

Па ипак и поред тога та подијум дискусија је било по мене поучна. Прије свега у питању је будућност младих генерација. У њиховом собственом интересу је, да се напрегну како би из ове садашње ситуације, где се похлепа и закон јачега све више легализује, да нешто допринесу за своју орјентацију и будућност.

Ја сам си пожелео да сазнам нешто више о присутности глобализације. Глобализација светског система привређивања без одговарајуће глобализације социјалне мреже води у дивљање капитала широм света што има за последицу рак, самоуништење, трагедију читавог човечанства.

Глобализација капитала без одговарајуће повезаности са социјалном мрежом је, кроз свој дестабилизациони утицај, опаснија по читаво човечанство више него што је то могуће замислити.

Globalisation

Душан Нонковић, Lübeck – 03.март 1998

Ausgabe vom 03. März 1998

Es geht um die Zukunft der jüngeren Generation

Zu: „Dinosaurier im Gespräch“.
SZ vom 17. Februar
Mit Herzklopfen wie ein Teenager beim Besuch des ersten Livekonzertes eilte ich mit meinen 58 Jahren in Richtung Burgkloster, um an der Veranstaltung mit Egon Bahr und Günter Grass teilzunehmen. Vor dem Eingang hatte sich schon eine große Anzahl Besucher versammelt. Von der Empfangsdame wurde mir gesagt, daß es sich um eine Veranstaltung nur für geladene Gäste handeln würde. Meine Enttäuschung war groß. Ich ahnte, daß dies nicht im Sinne unseres „Willi“ wäre. Mich packte ein Gefühl, das ein Teenager haben muß, wenn er eine Veranstaltung aller Hindernisse zum Trotz besuchen will.
In meine Überlegungen, wie der Widerstand zu überwinden wäre, erschien plötzlich der Bürgermeister mit seiner Gattin. Er muß wohl blitzschnell mein Dilemma erkannt haben, streckte mir die Hand entgegen und nahm mich mit ins „Boot“. Die nette Geste hat mich sehr gefreut.
Später zu Hause hat mich meine Frau gefragt, ob mir die Situation nicht peinlich gewesen wäre. Ich wußte nicht, warum sie es hätte sein sollen. Wie auch immer, ich bereue es nicht, im Gegenteil ich bin sehr froh, daß ich bei der Veranstaltung dabei war.
Ich wünsche mir, daß der Vorschlag von Herrn Bahr und Herrn Grass, einen Arbeitskreis zu gründen, nicht ins Leere läuft. Daher hoffe ich, daß ein Treffen organisiert, eine feste Adresse oder ein Ansprechpartner genannt wird. Ich hatte von den „Dinos“ aufgrund ihrer langjährigen Erfahrung erwartet, daß sie Ideen zur Orientierung präsentieren würden.
Nach der Veranstaltung habe ich mich gefragt, wenn die Dinosaurier (wie sie sich selbst genannt haben) nicht in der Lage sind, auf die eigenen Fragen zur Orientierung auch die Antworten vorzuweisen, wie sollen dann die Unerfahrenen dies können. Dennoch, der Vortrag war für mich lehrreich. Es geht vor allem um die Zukunft der jüngeren Generation. Es ist in ihrem eigenen Interesse, sich anzustrengen, um aus der gegenwärtigen Lage, in der die Habgier und das Gesetz des Stärkeren immer mehr legitimiert werden, etwas zur Zukunfts-orientierung beizutragen.
Ich hätte mir gewünscht, etwas mehr über die gegenwärtige Globalisierung zu erfahren. Die Globalisierung der Weltwirtschaft ohne eine dazugehörige Globalisierung des Sozialnetzes führt zu einer weltweiten Wucherung des Kapitals, was in der Regel Krebs, Selbstzerstörung, eine Tragödie für die Menschheit zur Folge hat. Die Globalisierung des Kapitals ohne adäquate Bindung an das Sozialnetz ist für die Menschheit durch ihre destabilisierende Wirkung gefährlicher als man sich das vorstellen kann.
Dusan Nonkovic, Lübeck

Schreibe einen Kommentar

