ЕПАРХИЈА РАШКО-ПРИЗРЕНСКА И КОСОВСКО-МЕТОХИЈСКА У ЕГЗИЛУ

ЕПАРХИЈА РАШКО-ПРИЗРЕНСКА И

КОСОВСКО-МЕТОХИЈСКА У ЕГЗИЛУ

Званична интернет презентација са благословом Епископа рашко-призренског и косовско-метохијског  Г.Г. Др АРТЕМИЈА

www.eparhija-prizren.org

Поводом недавног интервјуа Епископа Артемија, поред више коментара, у инфо-службу стигла су и два конкрентна питања неких читалаца, те смо замолили Епископа Артемија да на њих мало опширније одговори и недоумице разјасни, на шта се он љубазно одазвао.

Инфо служба

shara2_208x14

1. ПИТАЊЕ: … Имајући у виду Ваш став да „благодат Божија постоји независно од стања и понашања свештенослужитеља у Цркви, и да су њихове тајне валидне све до Саборске одлуке“, остало је нејасно: Да ли су римокатолици (папа) Саборски осуђени и када… и ако нису, да ли има благодати код њих?

ОДГОВОР: Римокатолицизам (папизам), као јерес, налази се под вишеструком осудом и анатемом. Најпре анатемисани су од стране светог апостола Павла, који изричито каже: „Али ако и ми, или анђео с неба јави вам Јеванђеље друкчије него што вам јависмо, проклет да буде“ (тј: анатема) (Гал. 1, 8). Па су под анатемом Другог Васељенског Сабора, на коме су Оци у првом Канону установили, да се не смије укидати (додавати или одузимати било шта), него мора остати у пуној снази Символ Вере, који изложише три стотине и осамнаест Отаца, сакупљени у Никеји, и да мора бити предана анатеми свака јерес (која би мењала Символ Вере). Па су осуђени на Фотијевом Сабору 879. (који се сматра и Осмим Васељенским Сабором), због папског примата и додатка у Символ Вере: „filioque“, тј. што су увели учење да Дух Свети исходи не само од Оца, како је сам Господ објаснио (Јн. 15, 26), него „и од Сина“, чиме су сами себе подвели под анатему апостола Павла и Другог Васељенског Сабора.

Борба са римокатоличком јереси (папизмом) је трајала дуго времена, и још увек траје. Први је папа Сергије на своме устоличењу 1009. изговорио Символ Вере са додатком „filioque“, након чега га је цариградски патријарх, такође Сергије, избрисао из диптиха Цркве, да би 1054. дошло до коначног отпада римске патријаршије од Једне Свете, Саборне и Апостолске Цркве.

Историја се наставља. Долази до покушаја уједињења, склапања унија, али безуспешно. Прва, Лионска унија склопљена је 1274, али је латинофрон патријарх цариградски Јован Век (1275), осуђен и свргнутна православном Сабору 1284. У 14-ом веку беше жестока борба између светог Григорија Паламе против јеретика латиномисљашчих Варлаама и Акиндина, као и против цариградског патријарха Јована Калеке, који је Паламу осудио и чак анатемисао. Ту одлуку свети Григорије (иако тада само обичан јеромонах светогорски) није поштовао, него је и даље литургисао. Јован Калека је ускоро био осуђени расчињен на тзв. Исихастичком сабору у Цариграду 1347. године, на коме је истовремено свети Григорије Палама не само оправдан, него и изабран за Архиепископа солунског.

Следећа етапа је флорентинска унија 1439. и све што се у вези ње и око ње збивало. Главни борац против латинске (папске) јереси био је тада опште познати свети Марко Евгеник – Ефески. Свети Марко, одмах по повратку са флорентинског Сабора, прво што је учинио, прекинуо је општење са Патријархом и са свима који су потписали Унију и са онима који су им следовали, и тога става се држао до смрти своје 1444. (или 1445) године. Свети Марко био је прогнан на острво Лимнос, што је побудило многе да се одвоје (ограде) од латинофроних, „нити су са њима саслуживали, нити их помињали као хришћане“. Зна се да је флорентинска унија била одбачена од стране православног народа, и брзо престала да постоји.

Када је јерес латинска у питању, свети Марко Ефески набраја 5 тачака због којих су оптуживани и анатемисани, и то:

1.    Додатак (filioque) Символу Вере;
2.    Учење о тварним енергијама Божијим;
3.    Очистилишни огањ (чистилиште)
4.    Коришћење бесквасних хлебова у Евхаристији, и
5.    Примат Папе у власти над целом Црквом.

И придодате нове јереси после светог Марка су:

1. Учење о безгрешном зачећу Пресвете Богородице, и

2. О папској непогрешивости (у питањима вере).

Комплетан прилог погледајте на адреси:

http://www.eparhija-prizren.org/episkop/intervjui/762-odgovori-na-nedoumice-povodom-intervjua.html

Поштовани, уколико не желите надаље да примате вести Епархије рашко-призренске у егзилу путем електронске поште, молимо вас да пошаљетe поруку на odjava@eparhija-prizren.org

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d Bloggern gefällt das: