B92 – emisija „Stanje nacije“

Postovani g. Nonkovicu,

na Veliki petak gostovao sam u B92 i emisiji Stanje nacije gde mi je rival
bio drzavni sekretar za turizam Goran Petkovic. Ako Vas interesuju
pojedinosti mozete ih videti na ovom linku kao i naknadnim komentarima na
pricu g. Petkovica. Mislim da bi to interesovalo i posetioce sajta GD.

http://www.b92.net/video/video.php?nav_category=905&nav_id=422069

B92

Direktor

Veran Matić

Emisija “Stanje nacije”

Antigona Andonov

Tanja Ljubisavljević

Beograd, 03.04.2010.

Poštovani g. Matiću

Poštovane gospodje Andonov i Ljubisavljević,

dozvolite mi da izrazim svoje veliko zadovoljstvo emisijom od 02.04.2010.
Već na samom početku Tanja je iznela sve same činjenice u korist seoskog
turizma, što bi trebalo da znači da ljudi u B92 shvataju da je ovo zaista
najveća mogućnost Srbije. Zbog toga sam uveren da će emisija imati značaj
grudve snega koja je bačena s vrha planine, da će izazvati domino efekat, da
će od sada u Srbiji drugačije da se razmišlja o ovoj temi…

Ovom emisijom je potvrdjeno i da političare u Srbiji NE INTERESUJE seoski
turizam, baš kao ni bolji život naših ljudi. Oni, od 1945, a naročito od
1986. – do danas, uglavnom samo pričaju priče – komunizam, socijalizam,
demokratija… Za to vreme prvo obezbede sebi bolji život a za narod mnogo
ne brinu.

Ja već 24 godine tvrdim da je seoski turizam budućnost Srbije a da je glavni
razlog što mi to ne koristimo – nedostatak svesti kod naših stanovnika! Na
tu svest političari bi mogli veoma lako da deluju, da objasne stanovnicima
Srbije od čega se može bolje živeti. Medjutim, oni ne samo da to ne rade
nego i svesno nas sve obmanjuju!

S tim u vezi navešću samo neke citate pismenih odgovora dvojice bivših
ministara turizma Srbije.

Bojan Dimitrijević:

„Seoski turizam predstavlja izuzetno značajan vid turističke ponude, kojom
bi sa ukupna ponuda značajno obogatila i učinila atraktivnijom“. WTO je
procenila da naša turistička destinacija ima izuzetne prirodne
predispozicije za razvoj turizma na selu…“

Slobodan Milosavljević:

„Seoski turizam predstavlja izuzetno značajan vid turističke ponude, kojom
bi sa ukupna ponuda značajno obogatila i učinila atraktivnijom. Dugoročno
opredeljenje vlade Republike Srbije je izraženo kroz Strategiju razvoja
turizma u Republici Srbiji… „WTO je procenila da naša turistička
destinacija ima izuzetne prirodne predispozicije za razvoj turizma na
selu…“

“.

Primetili ste ponovljene rečenice u navodima – nije u pitanju moja greška u
kucanju nego „Resavska škola“ u radu nekih ministarstava u Vladi.

Bivšim ministrima nije bilo teško da napišu tako nešto, jer – ko će to
objaviti kad su RTS, NOVOSTI… u njihovim rukama (verovatno B92 nije)?. Oni
su se branili – ćutanjem i neradom po tom pitanju!

G. Petković je u emisiju „Stanje nacije“ došao iz istih razloga, da obmane
narod! On nije mogao da se brani ćutanjem jer to nije prikladno za
televiziju, morao je nešto i da kaže pa je zbog toga odlučio da se brani
zamenom teza, neznanjem i praznim pričama. On se trudio da rečima demantuje
moje argumentovane tvrdnje ali je na kraju – sve priznao!

Svoju odbranu je počeo ukazujući „da se u bivšoj SFRJ nije vodilo računa o
turizmu Srbije, da smo iskoristili dosta toga što imamo, i da su se tek sada
stvorili uslovi zahvaljujući promenama na svetskom tržištu i navikama ljudi
da ne idu samo na more.“ Delimično tačno, ali – SFRJ je nestala pre više od
10 godina a navike ljudi su se promenile pre oko tri decenije! Pa, samo ja
podsećam ministre i druge na seoski turizam punih 24 godine!!! Šta su Vlade
Srbije, i on lično, uradili za to vreme!?

Tanja: Zašto ne prepoznajete prednosti seoskog turizma? Petković: „Srbija
ima daleko veće potencijale i da je zajednički zadatak države i onih koji se
bave seoskim turizmom da te potencijale iskoriste. Sada se odvija aktivnost
države i privatnog sektora koja se ogleda u nekoliko aspekata – dizanje
kapaciteta na Staroj planini (10 kredita). Puni su svi kapaciteti koji su
planski radjeni.“ Ti kapaciteti su u Čajetini,na Zlatiboru i oko Mokre gore!
„Ti kapaciteti se planski promovišu na sajtu www.selo.co.rs. Popunjenost
kapaciteta za uskršnje praznike oko 90 %.“

Odlično, pa zašto se onda ne planiraju i na drugim mestima? Kad je reč o
Staroj planini meni još u ušima odzvanjaju reči ministra Dinkića od pre tri
godine:

Master plan za razvoj Stare Planine predviđa investicije od 550 miliona
evra, saopštilo je Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja. Za razvoj
ski-centra Stara Planina potrebno je oko 100 miliona evra za javne
investicije i infrastrukturu, dok će privatna ulaganja iznositi oko 400
miliona evra.

http://f1.b92.net/info/komentari.php?nav_id=277710

Šta je od toga ostvareno? Isto kao 1.000 evra po glavi stanovnika Srbije!

Na moju konstataciju da je Strategiju turizma Srbije radila hrvatska
kompanija Horwath consulting g. Petković pojašnjava da je i Ekonomski
fakultet u Beogradu na tome radio, kao i on sam. Ipak, na stranicama
Strategije prvo se pojavljuje Horwath consulting pa tek onda Ekonomski
fakultet?

U tom delu razgovora G. Petković je pokušao nevešto da „objasni“ da seoski
turizam nije rangiran na 9. mestu ali ga demantuje sama Strategija, u čijem
je radu i sam učestvovao, što se može videti na strani 12,13 i 14.
Strategije, na ovom sajtu:

http://www.turizam.merr.gov.rs/images/stories/strategija/Srbija%20strategija%20-%20sazetak%20050606.pdf
Ovde citiram deo Strategije:

Na osnovu izvršenog procesa ocenjivanja, dakle, najveći rang prioriteta
imaju sledeći proizvodi:

1.. Gradski odmor, poslovni turizam + MICE i dogadjaji. (ovde je suvisno
dodato DOGADJAJI jer poslednje slovo akronima MICE znači events-dogadjaji,
BB)
2.. Kružne ture, specijalni interesi.
3.. nautika, i
4.. spa/wellness, planine i jezera, ruralni turizam

Znate onu basnu kad se koza branila da nije jela salatu a na rogu se vide
tragovi te salate? Naš narod je pametan i za sve ima objašnjenje.

Ovde govori i o postepenom razvoju, da imamo cca 3.000 ležaja i da su oni
manje više popunjeni (?), i da je 3.000 u odnosu na 0 – BESKONAČNO! Svaka
čast, čestitam na izvanrednom uspehu Vlade Srbije! Zašto g. Petković nije
rekao da je toliko ležajeva bilo pre više od dve decenije?!

Na moje tvrdnje da je seoski turizam naša najveća mogućnost, g. Petković
decidno odgovara: „Seoski turizam nikada neće biti glavno jelo jer kapacitet
naših sela kao ni tip tražnje i interesovanja nikada neće biti takav da
ostvarimo 2 miliona noćenja u Srbiji! I – ne treba, jer bismo tada ta sela
pretvorili u gradove.“ (?)

2 miliona noćenja ostvarilo bi manje od 300.000 stranaca koji bi boravili po
7 dana! Na cca milion seoskih domaćinstava to bi bilo 3.3 turista po
domaćinstvu. Zar bi zbog toga sela postala kao gradovi?! Ili, ako u selima
Srbije bilo 10.000 ležaja, a ne BESKONAČNIH 3.000 onda bi to bili dovoljni
kapaciteti za 2 miliona noćenja!!! Ako prvi čovek srpskog turizma u to ne
veruje onda i nije čudo da se po ovom pitanju već decenijama skoro ništa ne
radi, da razvoj teče spontano, od domaćinstva do domaćinstva.

(Budimpešta je 2005. ostvarila 5.6 miliona noćenja)

Petković: „Guča je primer kako seoski turizam treba da se veže uz
manifestacije i da na taj način poveća vrednost turističkog proizvoda.“

Guča i Exit su fenomeni svetskih razmera i oni sami za sebe privlače veliki
broj ljudi koji moraju negde da spavaju – ili u selima ili u Novom Sadu!
Ovde nema ni reči o seoskom turizmu nego samo o spavanju u selima za vreme
Guče! Seoski turizam bi trebalo da bude osnova da turisti posećuju naše
predivne manastire, crkve, arheološka nalazišta, da posećuju obližnje
gradove, prave razne izlete, ture…

Na moj hipotetički primer koliku korist može imati jedno seosko domaćinstvo
od razvijenog seoskog turizma, i Tanjino pitanje da li su navedene cifre
realne, g. Petković odgovara: „Ni jedan ekonomista ne bi pravio takav biznis
60% popunjenosti kapaciteta teško ostvariti u hotelima!“ Razgovor pokvarenim
telefonima – pitanje je bilo da li su realne cifre u navedenom primeru, na
primer 2 sobe, 200 dana korišćenja tih soba, 20 evra (a zanemarljivo je da
li će neko imati 4 sobe i iskorišćavati ih samo 50%). Kao da g. Petković
nikada nije video tu računicu, a ja sam mu je više puta iznosio.

Na moju izjavu da investiranje nije najvažnije nego da je potrebno da se
prvo shvati od čega se u Srbiji može bolje živeti, g. Petković odgovara:
„Svi koji rade seoski turizam i imaju visok stepen popunjenosti kapaciteta
nemaju svoje krave i svoje bašte… „Ne možete istovremeno održavati sobu
kopajući luk“.

Ko to kaže? Pa ko danas radi te poslove? Skuvati ručak za 4 osobe ne zahteva
mnogo veće angažovanje od kuvanja ručka za osam osoba! G. Petković je
fantastično otkrio da je nemoguće istovremeno biti na dva mesta, u sobi i u
bašti. Ali, spremanje i inače radi domaćica dok je domaćin u bašti, njivi,
vinogradu. Sinovi pomažu očevima a ćerke majkama. Jedna porodica može bez
ikakvih problema da brine o više gostiju i pored svojih redovnih seoskih
poslova!

Na moje pojašnjenje da sam izneo hipotetički primer, da je najvažnije da se
shvati šta za nas može da znači razvijeni seoski turizam, da tek kasnije
dolazi investiranje, g. Petković izjavljuje: „Kod ekonomista slika precizno
dolazi odmah pa se kasnije ulazi u razvoj!

Precizna slika je neophodna kod realizacije ali, prvo treba da se vidi u šta
da se ulaže! Država treba da shvati šta to Srbija može da ponudi u razmeni
sa svetom i tu da uloži maksimum. Medjutim, ni kad je u pitanju
poljoprivreda ne radi se kako treba!

G. Petković: Ono što mi treba da uradimo je da podstaknemo razvoj
komplementarnih aktivnosti…, da je teško u svetu nekoga dovesti na pun
pansion“.

Pa ja sam razvalio vilice pričajući da je čoveku potreban aktivan odmor u
čistoj prirodi i da je to najvažniji razlog što bi veliki broj ljudi iz
gradova rado dolazio da se odmara u našim uredjenim selima!!! Što se tiče
ishrane ona je najčešće u vidu polupansiona, da bi ljudi bili slobodni od
jutra do večere, ali ima i onih koji bi hteli i da ručaju.

Na moju tvrdnju da je seoski turizam trend u svetu, da je već razvijen u
Španiji, Francuskoj, Hrvatskoj… i da Vlada Srbije nema tu viziju, iako mi
nemamo more, novinarka Tanja pita g. Petkovića šta ima da kaže u svoju
odbranu, on izjavi „Nemam od čega da se branim već samo iznosmi činjenice –
seoski turizam nigde, pa ni u Španiji, nije noseći turistički proizvod, nego
komplementarni proizvod na kulturni turizam, na manifestacije, na koride,
more…“. Što jes’ – jes’! Isto tako g. Petković je mogao da iznese i
činjenicu da se Partizan kvalifikovao za Final Four u Parizu… Ali, pitanje
je bilo nešto sasvim drugo – zašto Vlada Srbije nema tu viziju!!! Klasičan
primer razgovora gluvih – novinarka ga pita jedno a g. Petković odgovara
nešto sasvim drugo! I onda otkriva Ameriku: Onaj ko ima viziju turizma mora
da ga posmatra kao mozaik više različitih vidova turizma…

Da to sve nije zabeleženo i prikazano javnosti čovek bi možda pomislio da je
to samo ružan san a ne javna izjava prvog čoveka turizma Srbije, doktora
ekonomskih nauka, intelektualca…

Gospodin Petković očigledno pokušava da se ponaša kao Kolumbo, kao da nije
od mene čuo i pročitao da ja tvrdim da je seoski turizam osnov, kao što je
npr. Špancima more ili Austrijancima planinski turizam, a da se ostali
vidovi turizma uklapaju u to. A koji je vid turizma osnov u Srbiji, na to
pitanje nije odgovorio! Ljudi imaju potrebu da se aktivno odmaraju u našim
selima ali i da iz njih prave razne izlete i ekskurzije…

Tanja: Imate li utisak da u seoskom turizmu ima dosta stihijskog, neplanskog
rada, prvi čovek turizma Srbije, g. Petković odgovara: „Plan je napušten,
planska ekonomija je napuštena…“ (?) Tanja insistira i ponavlja: Nije u
pitanju planska ekonomija nego jednostavno sve je prepušteno ljudima, oni
sami se bore! Petković: „Neke stvari se ostvaruju planski a neke spontano.
Na planski odredjenim destinacijama seoska domaćinstva niču kao pečurke
posle kiše“. (U Srbiji postoji cca 400 registrovanih seoskih domaćinstava
(???), proveriti na www.selo.co.rs). Ako je g. Petković mislio na one veoma
retke a vredne pečurke, TARTUFE, onda je u pravu.

Tanja: Ima li država strategiju za razvoj seoskog turizma:

G. Petković: „Ta strategija bi trebalo u ovoj godini da bude uradjena,
(znači – nema je BB), to će biti deo velikog projekta – pod pokroviteljstvom
UN tj. WTO i finansiranjem Španije i 4 agencije UN.“

Pa da li bi se pomenute organizacije, Španija i agencije UN bavile „začinom“,
ili njih interesuje „gurmanski specijalitet“?! Ako je tačna ova najava g.
Petkovića kako je onda moguće da se o tome sada u Srbiji ništa ne zna? Kad o
tome ja prvi put čujem u emisiji kako će to znati neko u selima Srbije? Pa
takva jedna akcija mora da se na pravi način promoviše u čitavoj zemlji, da
se narodu da neka nada u mogućnost boljeg života! Na kraju, zašto Vlada
Srbije nije sama započela izradu strategije za razvoj seoskog turizma?!

Ali, odgovor je jasno dao g. Petković – on ne vidi da se u seoskom turizmu
može ostvariti ni 2 miliona noćenja, da ovaj vid turizma samo može da bude
komplemantaran, uz neki drugi vid turizma (koji – to nam nije rekao). Ovde
treba reći da je WTO 2005. godine preporučila Srbiji da razvija seoski
turizam i ja to stalno ističem! G. Petković je već tri godine prvi čovek
turizma Srbije! Šta je učinio po toj preporuci!?

U jednom momentu mi se učinilo da se izmedju g. Petkovića i mene vodio
razgovor gluvih – na moje insistiranje da je neophodno da država deluje na
razvoj svesti kod naših stanovnika, on objašnjava: Petković“ Upravo slede
smernice – promovisanje u domaćoj i stranoj javnosti, učestvujemo na
sajmovima turizma i u Beogradu i u svetu… „ Pa gde su te smernice bile do
sada, bre? Daj Bože da ih bude uopšte, daj Bože da Vlada okrene list od ovog
Uskrsa i konačno započne da radi nešto od čega bi korist imali svi u Srbiji!
Ali, po onoj narodnoj „Koga su zmije klale taj se i guštera plaši“, ja sam
veliki pesimista. Nije isto organizovati Sajam turizma u Beogradu ili
pokrenuti medijsku kampanju, kao emisije poput ove, gde se narodu objašnjava
SUŠTINA čitavog problema!

Što se tiče sajmova u svetu to u ovom momentu samo može doneti kontra
efekte – ako bi se već sada veći broj turista iz inostranstva odlučio da
boravi u našim selima tada bi naišli na nespremnost i domaćina i sela.
Drugim rečima mi sada strancima nudimo robu koja nije dovoljno definisana i
koja nije upakovana! Prvo ide medijska kampanja usmerena ka stvaranju
kristalno jasne slike kod stanovnika Srbije o mogućnostima razvoja seoskog
turizma, zatim uredjenje sela i domaćinstava, izrada turističkih programa
kojibi uključivali i sve druge vidove turizma… pa tek onda dolaze sajmovi,
studijska putovanja po Srbiji…

„Što se krivo rodi vreme ne ispravi“!

Očigledno je da svi vide seoski turizam u Srbiji kao našu veliku šansu, samo
to ne želi da vidi država, u ovom slučaju g. Petković. Ovde moram da navedem
narodnu poslovicu da „Riba smrdi od glave…“, bez ikakvih pežurativnih
misli! Očigledno je da Petković nije stručnjak za turizam, da nema viziju o
mogućnostima razvoja turizma u Srbiji, da je na tu funkciju došao kao član
G17+ a ne kao stručnjak za turizam, naročito ne seoski turizam!

Zbog gore navedenog B92 bi trebalo da nastavi s rasvetljavanjem ove veoma
značajne teme! Bilo bi odlično da se ovaj naš duel nastavi u nekoj drugoj
emisiji gde bi bilo više vremena da se na licu mesta raščisti s nejasnoćama
i paušalnim i praznim pričama! To bi bilo veoma korisno i za B92 i za čitavu
Srbiju, ali ne i za g. Petkovića. Zahvaljujući Vama veliki broj ljudi je
video ovu emisiju. Verovatno je da dobar deo ljudi i dalje ne shvata suštinu
problema jer jedan stručnjak govori o velikim mogućnostima od seoskog
turizma a prvi čovek turizma Srbije sa tim se nekad slaže a nekad energično
ne slaže. Zbog toga je potrebno sve kristalno razjasniti i više puta
govoriti! Kad i laž postane istina ako se ponavlja više puta to će sigurno
postati i istina koja se prikriva i nevešto objašnjava! B92 ima mogućnosti
da ovu temu tretira kroz veoma gledane emisije poput Utiska nedelje,
Poligrafa…

Uz još jedno veliko hvala za ovaj prvi korak koji ste učinili izražavam
svoju veliku nadu da ćete ovako i nastaviti, i znatno se razlikovati od
svojih kolega iz RTS-a.

S poštovanjem,

Diplomirani turizmolog

Branislav Bajagić

www.seoski.in.rs

064-2096709

p.s. Prilog odgovora Bojana Brkića:

—– Original Message —–

From: Bojan Brkic

To: brana bajagic

Sent: 08 August, 2008 12:58

Subject: Re: Novi pasos-priznanje ili sala?

Postovani g. Bajagicu,

Slazem se sa Vasom ocenom da je seoski turizam velika sansa ne samo za
razvoj srpskog turizma vec i potencijalna motivacija za srpska sela da se
srede i pocnu po urednosti i infrastrukturi da lice na evropska sela.
Putovao sam mnogo i, nazalost, komparacijom se uverio da je srpsko selo
zapusteno, higijenski, infrastrukturno, kulturno i na svaki drugi nacin.

Nazalost, politicka situacija u zemlji, nedostatak sredstava naseg
siromasnog javnog servisa i jos neke okolnosti koje ne bih sada elaborirao
naterali su nas program da pravi neke prioritete i lisava se mnogih stvari.
Seoski turizam je jedna od tema koju smo zbog svih tih okolnosti skrajnuli.

Sada se javlja sansa da se prilike u zemlji malo srede i to ce nam omoguciti
da aktiviramo neke teme. Licno sam se zalozio i dogovorio sa koleginicom
Rakocevic da od sredine septembra, kada se vratimo sa odmora, radimo na
Vasoj temi. Prica o seoskom turizmu, buduci da se snima izvan Beograda,
zahteva da se redakcija lisi tehnickih kapaciteta na ceo dan, sto cesto nije
moguce, ali mislim da sam nasao nacin. Dakle, cujemo se u septembru i nadam
se da cete imati konkretne predloge sta bismo mogli da obradimo kao teme i
na taj nacin pomognete i nama i cilju za koji se zalazete.

S postovanjem,

Bojan Brkic

zamenik glavnog urednika

Informativni program

RTS

Eine Antwort

  1. Hvala!
    Preneo sam u Glas Dijaspore.
    Mišljenja sam da su ovako negativno, pesimistički orjentisani ljudi poput ovog državnog sekretara podpuno na pogreünom mestu.
    Mogli ste ubaciti da se po pitanju turizma niko nije obradtio Glasu Dijaspore. To ne košta državu ništa a imalo bi izvesnog uticaja na razvoj turizma.
    Država je dužna da se brine o infastrukturi sela kako bi omogućila razvoj turizma. I sama evropska unija dotira na primer poljoprivredu stim što plaća odštetu seljacima za ozelenjavanje svog imanja stvarajući ekološke baze umesto sejanja monokulture ili drugih vidova eksploatacije zemljišta.
    Pa čak se i mleko dotira.
    Nemojmo sad da Srpski činovnici, ministri i Vlada da budu svetiji od Pape pa sve da prepuštaju stihiji. Ko stihiju seje daj stihiju i ženje!
    Dušan Nonković-urednik Glasa Dijaspore.

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s

Diese Seite verwendet Akismet, um Spam zu reduzieren. Erfahre, wie deine Kommentardaten verarbeitet werden..

%d Bloggern gefällt das: