Šta raditi,dete mi je slab učenik – šta je to legastenija!? – kako prepoznati da mi je dete naklonjeno legasteniji!? – nastavak II

Legastenija, drugim rečima slabost u čitanju i pisanju, kako sam to već ranije rekao, nema nikakve veze sa nedostatkom inteligencije deteta i veoma je pogrešno dovoditi u vezu, slabost u čitanju i pisanju a i u drugim naučnim disciplinama, sa ne inteligentnosti ili čak glupavosti. Još je veća greška rešavati taj „problem“ Nekim disciplinarskim kaznama odnosno nasiljem. Isto tako nebi smeo taj fenomen da vodi do razočarenja i tmurnosti roditelja konfrontiranih sa legastenijom svoga deteta, naprotiv, to treba da shvate za izazov zbog kojeg se vredi boriti i svo svoje strpljenje mobilizovati kako bi se svom detetu pomoglo stim što bi se jedna „slabost“ kompenzovla pronalaženjem nadarenosti pa možda čak i genijalnosti na drugim područjima od onih uobičajenih koja mogu biti surova po razvoj deteteta i to samo zato što to takvo školstvo to nalaže svojim propisima. Na tom području mora ministarstvo prosvete još mnogo da uradi. Koliko ja to vidim, još se nije ni probudilo da bi po tom pitanju nešto uradilo.

Koji su to prvi znaci, odnosno simptomi po kojima bi se moglo prepoznati da li je dete legasteničar?

Jedan od prvih signala koji bi nagoveštavali taj pravac je mrzovolja deteta da se „bakće“ bavi pisanjem što je logično jer kako da mu ne bude nešto mrzovoljno što mu već u podsvesti signslizuje da taj zadatak nemože ispuniti zato što za čitanje potrebni mehanizmi još nisu u tolikoj meri razviti. Kao što to niti jednoj majci ne smeta što kod jednog deteta duže traje dok promeni boju očiji ili kose kao i to što jednom detetu raste brže kosa nego drugom isto tako neb smelo da smeta ako jedno dete prije ili kasnije progovori ili prohoda kao i ako jedno prije ili kasnije prepozna simbole potrebne za pisanje i čitanje. Sledeći signal je obično to da to dete piše broj jedan i broj sedam obratno onako kako bi se ti brojevi videli u ogledalu. „Nos“ jedinice ili „zastava“ sedmice nije na levoj strani stupca brojke već na desnoj. To su signali koji nagoveštavaju da bi se možda moglo raditi o legasteniji. Koliko su ti procesi razvoja uslovljeni prirodnim razvojem deteta treba pažljivo posmatrati, ne samo zbod toga što se iza toga možda krije neki genije već i zato što je svaki roditelj obavezan pružiti pomoć svojem detetu dok je društvo obavezno da stavi na raspolanje, detetu i roditeljima, sve uslove potrebne za normalan razvoj deteta kako bi se stvorili optimalni uslovi za rad sa detetom!

Autor, Dušan Nonković

PS: Dalje pisanje na tu temu će biti ovisno od zainteresovanosti čitaoca!

Advertisements

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s

%d Bloggern gefällt das: